Apel Policji.

OSZUŚCI NADAL DZWONIĄ DO NASZYCH SENIORÓW – OSTRZEŻMY ICH!

CAŁY CZAS PRZYPOMINAJMY IM TEŻ JAK DZIAŁAJĄ PRZESTĘPCY.

Na terenie naszych miejscowości w ostatnich dniach ponownie dzwonią oszuści i wyłudzają pieniądze. Oszuści działają metodą „na wnuczka”, „na policjanta”, „prokuratora, albo informują o wypadku osoby najbliższej. Wpływają na seniorów wykorzystując emocje towarzyszące informacji o tragedii najbliższej im osoby.

STOP! To proceder przestępczy. Za każdym razem, gdy mamy jakiekolwiek wątpliwości, zakończmy daną rozmowę. Powiedz seniorowi, że ma zadzwonić do bliskiego z rodziny albo na numer alarmowy 112, gdzie zawsze uzyska pomoc.

Jak się okazuje nie wszyscy seniorzy zorientowali się, że to próba oszustwa i stracili oszczędności życia. Kolejny raz apelujemy o ostrożność i zdrowy rozsądek w kontaktach z obcymi, policjanci oraz inni przedstawiciele instytucji państwowych nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy czy drogich kosztowności.

Apelujemy o czujność i przypominamy:

Przestępcy stale modyfikują swoje działania. Obok znanej metody „na wnuczka”, są metody „na funkcjonariusza CBŚP”. „na inkasenta”, „prokuratora”, ale są też oszustwa, że sprawcy informują seniorów, że ich pieniądze w banku, bądź w domu są zagrożone i można je wszystkie stracić. Oszustów już nie zadawalają kwoty pieniędzy posiadane w domu.

Manipulują informując o wypadku osoby najbliższej i wykorzystują stres wywołany wiadomością oraz empatię wobec najbliższych.

Stosują techniki psychomanipulacyjne. Doprowadzają do sytuacji, że ofiary wypłacają z kont bankowych posiadane oszczędności, zaciągają kredyty, zrywają lokaty, lub przekazują środki pieniężne na wskazane przez przestępców konta bankowe.

Funkcjonariusze policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.

W momencie, kiedy ktoś przez telefon będzie mówił, że jest policjantem lub prokuratorem oraz będzie opowiadał o prowadzonej sprawie i potrzebie przekazania pieniędzy – zakończmy rozmowę telefoniczną. Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak się zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie. Nie przekazujmy informacji o posiadanych w domu kosztownościach.

Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy ta osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

Policja z Brus.